tisdag 23 juni 2009

Ogräs och positivt tänkande......

Här är resultatet av endel av det jag presterat idag =) Vi vill ju att våran hästgård skall se snygg och representativ ut. Så idag har jag passat på att ta itu med allt ogräs, när solen ändå sken. En av tankarna med våra 4 verksamheter(får berätta lite mer ingående om dem en annan gång) är att välsigna andra med arbete och därigenom ge dem inkomst.  Vi har därför haft en kille som jobbat som "gårdskarl" på Bromsta, så egentligen var det hans arbete jag gjorde. Han var dock tvungen att gå tillbaka till sitt gamla jobb, hastigt och lustigt. Så i väntan på att den nya killen skall bli klar med papper och så för att kunna jobba för oss, så var det bara att hugga i. Skönt att jobba lite fysiskt ibland!
Under tiden jag gick där och slet i tuvorna, så tänkte jag att det är viktigt att ta tag i "ogräset" i sitt eget liv. Saker, av olika slag, som växer sej höga och lätt kväver den "planta" som egentligen var tänkt att växa. Kan handla om att engagera sej i för mycket, eller i fel saker, så att det man EGENTLIGEN själv vill och "brinner för", kvävs av en massa måsten eller krav från andra. Därför är det viktigt att ställa sej frågan ibland: gör jag det JAG brinner för, det JAG vill och längtar efter?? Som kristen tror jag att Gud har lagt ner gåvor, saker man är bra på och tycker om att göra, för att det är DET han vill att vi skall använda och lägga tid på! Istället rusar vi runt och sliter ut oss med allt möjligt och omöjligt. Ogräset växer snabbt och blir till en förödande djungel som kväver en vacker blomma. Det finns ingen energi och glädje kvar till det jag egentligen vill.....Ogräset kan även vara negativa relationer eller annat som kväver vår energi. Börja rensa!
Jaha...och vad har vi här då? Ett ovanligt stort råtthål, uträttat av en ovanligt stor råtta? 

Näe....snarare ett resultat av en ovanligt stor vattenläcka som kära maken upptäckte i vårt blivande kök idag.....Vi fick ju en vattenläcka i andra delen av köket för ett par månader sen, pga att en mus gnagit hål på slangen till diskmaskinen. Vi rev därför ut hela köket, tidigare än tänkt och sedan dess har det stått och torkat ut. Nu var det dock dax att börja färdigställa härligheten. Mackan håller som bäst på med att förbereda för att lägga in golvet, då han upptäcker att betongen kring vedspisen är alldeles blöt! Visar sej att det är ett vattenrör som stått och läckt, vem vet hur länge.....Försäkringsbolaget kommer hit imorgon, så får vi se vad som händer.......Till min poäng: här kan man göra ett ganska så aktivt val vill jag hävda! Antingen lägger man sej ner på golvet och sparkar med benen (föreställ dej tjurfäktaren i "tjuren Ferdinad", när tjuren vägrar att fightas med honom=) alternativt går och lägger sej under en filt och intar en apatisk inställning. ELLER; tar livet från den ljusa sidan och uttalar högt och ljudligt: "OJ, vad BRA att vi tvingades börja köksrenoveringen tidigare än vi tänkt, så att vi även upptäckte vattenläcka nr 2. Men OJ va bra att vi upptäckte den just nu och inte i december när det var -20 ute och därför mkt krångligare att renovera. Och OJ vad bra att det var VI, med Mackan som hantverkare, som köpte gården och inte "familjen Svensson" utan kunskap och möjlighet till billigare material. OJ vad bra att vi nu får endel av renoveringen betald genom försäkringsbolaget och dessutom slipper göra hela jobbet själva!!" Jaa.....så där kan man fortsätta att hitta POSITIVA vinklar på en omfattande vattenläcka! Om man vill....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar