onsdag 21 april 2010

Brödbak, fix och ett cp-bra liv!


Idag har det varit lite mer småfix att pyssla med inför eventet på Scandic Star i Sollentuna imorgon. Alla plagg skall märkas osv. Har även hunnit baka bröd. Så nu luktar det ljuvligt i huset!
Jag hade faktiskt bildbevis på mitt brödbak, men jag hittar inte sladden för att överföra bilderna till datorn.....Passade på att slänga ihop (det är så vi gör vi mammor=) ett gäng grahamansbullar eftersom jag ändå var hemma med sjuk Nelly idag också.
Under tiden jag drack min andra kopp kaffe på fm så tittade jag på "Efter tio" med Malou von Sivers. Hon hade bla besök av Jonas Helgesson, en helskön kille med en cp-skada. Han gav ut boken "Grabben i kuvösen bredvid" för några år sedan och nu har han just släppt sin senaste som heter "Ett cp-bra liv". Han berättade att han har haft över 250 föreläsningar och därmed även lika många tacktal till sin mamma! När han berättad om henne i tv-soffan så blev han otroligt berörd och tårarna kom. Utan hennes uppmuntran och tro på honom så skulle han inte vara där han är idag. "hon har alltid pratat med mej om allt jag KAN göra, och inte fokuserat på det jag INTE kan". Det var fantastiskt att höra hans inställning till livet! Bla menade han att antingen vaknar man på morgonen och "ojjar" sej över sina negativa omständigheter "neeej, inte en dag till". Eller så ser man det positiva och börjar dagen med att säga till sej själv;"YES! Jag fick leva en dag till! Nu skall jag göra det allra bästa av den här dagen!"

2 kommentarer:

hem sa...

Jag har också tänkt att den boken skulle jag vilja läsa, bara titeln liksom.

Hade så kul i mornn,
jag håller i tummisarna!

Unknown sa...

Åh, det är så bra att folk med sjukdomar och funktionshinder bekräftar att det faktiskt fungerar att välja positiva tankar istället för negativa!

Tack för det vännen!

ps . Kul med flickan med twajs-klänningen i expressen förresten! jenny hade verkligen en örnblick som upptäckte den! ds.

Skicka en kommentar