söndag 31 januari 2010

SKICKA VIDARE!

Hela familjen Agemo har precis sett denna fina film! Verkligen att rekomendera! Utan att berätta för mkt så handlar den om att livet blir så mycket bättre, när vi försöker göra det lättare att leva för andra! Det är verkligen något som vi alltid försökt lära våra 3 barn. Att skicka vidare det goda vi fått i livet, för att glädja någon annan. Det kan handla om små saker, som att uppmuntra en kompis eller att dela med sej av godispåsen. Det gäller att ha lite fantasi =) Vi har kallat det att göra "änglahyss" (ett passande ord, som vi dock inte hittat på själva), och det har vi gjort många under barnens uppväxt! Allt ifrån att baka en tårta tillsammans, som vi sedan överraskat någon med, till att ge pengar till någon som vi vet behövde det. Vid ett tillfälle lagade vi en stor gryta Chili con carne som vi åkte med till en storfamilj vi kände. Just den dagen hade mamman i den familjen bett Gud om att slippa laga middag, hon ORKADE bara inte....Gissa om våra barn blev glada att höra det! Det kan låta pretensiöst, men det bjuder jag gärna på. Det är så mycket elände i denna värld, så mycket jag,mej och mitt. Vi som vuxna behöver verkligen vara föredömmen för våra barn och för hela den generationen som växer upp. Att man som en liten medmänniska kan få vara med och göra skillnad! Ett av de största intrycken min man Mackan gjort på våra barn, var när de åkte bil tillsammans med honom. De passerade en "uteliggare" som gick barfota vid vägkanten. Mackan stannar bilen och ger honom sina skor. Detta pratar de fortfarande om, MÅNGA år senare. Barn gör som sina föräldrar! Få saker gör mej så stolt som när äldsta dottern kommer in och berättar häromdan, att hon mockat grannboxen också, förutom sin egen. "Jag visste att hon hade jätte mycket att göra idag, så jag tänkte att jag kunde hjälpa henne". Awh! Mitt hjärta brister av stolthet! Dessutom gläder man inte bara den man "utsätter för änglahysset", man blir ju minst lika glad själv!! Förra vecka hade vi en familjekväll med bio och god mat. Då fick barnen en summa pengar av Mackan, med uppdraget att köpa en present till någon de ville uppmuntra. Jag skall inte avslöja vad de köpte och till vem, men jag kan avslöja att det var en riktig höjdpunkt den veckan! Att uppleva en annan människas överraskade glädje är oslagbart! Yngsta dottern sa nån dag senare, "kan vi inte köpa överraskningar till nån annan snart igen, det var så roligt". Yes! Hon har lärt sej glädjen i att SKICKA VIDARE! Gör det du åxå denna veckan!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar