lördag 17 april 2010

Att leva mitt i stormen!



Idag har jag varit och lyssnat på ett FANTASTISKT föredrag! Det hölls av tjejen på bilderna ovan, som heter Sara Victorsson. Hon är 26 år och har levt med en svår cancersjukdom i 8 år. Enligt läkarna, som behandlat henne, så borde hon ligga som ett kolli, med tanke på alla behandlingar hennes kropp blivit utsatt för under åren. Det är ett mirakel att hon ens står på benen! Läget för henne just nu är att man har provat ALLT i behandlingsväg och att läkarna inte kan göra mer. Man har förberett henne på att hon kanske inte kommer att överleva, men Sara ger inte upp! Hon berättar att hon är så tacksam för det liv hon har och att hon är säker på att hon kommer att bli frisk en dag. Få föredrag har påverkat mej så starkt som Saras idag! Där står en tjej, som egentligen är svårt sjuk, och strålar som solen själv! Hur kan det komma sej? Sara berättar, på ett självklart sätt, att det är hennes tro på Gud som burit henne igenom de stormiga åren som ligger bakom. Att det är tron på Honom som gör att hon mår så bra som hon gör, inombords, trots att allt hopp, mänskligt sett, är ute. Hon säger att hon känner sej helt lugn och trygg i att han är med henne, vad som än händer! Jag tror inte att ett enda öga är torrt under hennes berättelse........


Föredraget hölls under "Afternoon the" i Pingst kyrkan i Märsta. Ett event bara för tjejer. (gittaristen på bilden ovan fick dispans=) Eftermiddagen började med otroligt vacker sång av Ellen. (f.ö min fina,fina dotter) Sedan blev vi serverade scones och the förstås, och en massa annat gott!







Mariah, en av arrangörerna (och min mamma=) avslutade samlingen med att tala lite kring en sprucken lerkruka. En bild av att, även om vi inte får cancer som Sara, så kan livet vara tufft! Att många gånger försöker vi människor, så gott vi kan, att limma ihop vårat spruckna liv. Men att vi, om vi vill, kan krypa in hos Jesus (då lade hon den spruckna krukan i en större, hel kruka. Så att även den spruckna blev hel) när livet brister!

En mycket tänkvärd eftermiddag, tyckte nog alla vi som var där! Man får perspektiv på sitt eget liv, när man lyssnar till någon som tycker att varje dag hon får leva är en seger! En naturlig fråga, som jag gissar att flera av oss ställde sej var;Vad är det egentligen som ger livet mening? Hur skulle jag prioritera mitt liv, om jag visste att det kanske snart är slut? Vad händer när det ÄR slut?
Om du skulle vilja anlita Sara som föredragshållare, mejla henne på saravictorsson@hotmail.com













0 kommentarer:

Skicka en kommentar