lördag 3 april 2010

Ester, Alice och kvinnofällan




















Det här är Ester och Alice.( Klädda i tunikor ur en av mina 3 kollektioner "American Vintage")
Jag hoppas att mycket har förändrats tills de har blivit vuxna! Att de skall slippa den VERKLIGA kvinnofällan! Att de, till skillnad från kvinnor idag, skall slippa slita med både karrriär och småbarn samtidigt. Rena rama galenskapen! Först bär vi det lilla livet i 9 månader. Varenda cell i oss förbereds för det mirakel som ett barn innebär. Kroppen förändras, ställs in på att ta hand om och föda upp ett nytt litet liv. Sedan, efter 1 år, 1 1/2 i bästa fall( oavsett vilket alldeles för kort tid)skiljs vi båda åt. Den lilla varelsen skall nu tävla om andra, nya vuxnas uppmärksamhet, i en hel grupp med ofärdiga, små människor.....Vi borde verkligen uppgradera föräldrarollen! Det borde vara det allra viktigaste att ha med i sitt C V: FÖRÄLDER!
När jag, efter 11 år som hemma-mamma, hade mitt första möte på arbetsförmedlingen, så kände jag mej faktiskt kränkt. Handledaren frågade vad jag hade gjort de senaste åren. Jag berättade att jag varit hemma och tagit hand om våra 3 barn varpå han skrattar torrt och säger:"jaa du...det skriver jag faktiskt inte ens in i ditt C V......" 2 veckor senare ringer jag, i triumf ,till samma handläggare och talar om att jag vill ställa in vårt nästa möte. Jag känner mej minst sagt stolt över att kunna meddela att jag fått en provanställning på 1/2 år på ett kultur-och konferenscenter.(som senare leder till en fast tjänst) Jag berättar även chefens kommentar över att jag just avslutat en 11-årig period som hemma-mamma;"jamen då vet ju du vad det är att ha jour 24-timmar om dygnet!" Jag skall inte påstå att det var enda anledningen till att jag fick jobbet, men det var iaf inget hinder! Tack Berit Carlström på Sigtunastiftelsen!
Som sagt, Ester och Alice! Jag hoppas verkligen att ni skall få njuta av att bli mammor fullt ut, när den dagen kommer! Att politikerna insett vilken investering det är för hela samhället med mammor som stannar hemma! Att de äntligen insett att trygga barn, blir trygga vuxna.
Jag lovar att göra allt som står i min makt, för att det skall bli verklighet!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar