måndag 28 september 2009

Alice Bah och glad kyckling!

För några år sedan så var jag på ett väldigt intressant föredrag, som kom att förändra min syn på vad jag köper i mataffären! Det var Alice Bah, som då jobbade för Fairtrade, som föreläste en heldag på min dåvarande arbetsplats. Hon hade precis kommit hem ifrån en resa, minns inte till vilka länder, där hon bla besökt olika kaffe- och bananplantage. Dels "vanliga", där man använder så mycket gifter att de som arbetar där hade svåra sjukdommar till följd. De fick usla löner efter långa tunga arbetsdagar.
De andra arbetade under Fairtrade. Det innebär att allt är ekologiskt odlat, utan några gifter. Att de som arbetar får skäligt betalt och rimliga arbetstider. Vilken vara väljer du? Jag köper Fairtrade så mkt jag kan sedan dess! Det finns att köpa kaffe, bananer, the bla.Visst, det är lite dyrare, men det måste jag ta mej råd till. Skall människor, på andra sidan jorden, dö i förtid av gifter, för att jag skall kunna köpa billigare bananer? Vill jag själv äta frukt som är totalt övergödd av gift? Vill jag servera mina barn det? Nej tack! De varor som inte finns Fairtrade köper jag ekologiskt och/eller kravodlat! Oj vilken SKILLNAD det är på de produkterna! Har du en gång börjat köpa ägg, köttfärs, frukt odyl som är krav/ekologiskt odlat, så är det omöjligt att gå tillbaka och köpa annat! I söndags köpte vi 2 gigantiska kravodlade kycklingar. De räckte till middag för 11 personer i söndags, lunch till 5 personer idag, och de är fortfarande inte slut....När vi lade dem bredvid "vanliga" hela frysta kycklingar, så var de typ 3 gånger så stora! Varför? Jo för att de fått gå ute och picka och blivit utfodrade med ekologiskt foder. Istället för att sitta ihopträngda flera tusen stycken utan möjlighet att sprätta el knappt röra sej.....Vilken kyckling väljer du?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar